Xiahe - Reisverslag uit Labrang, China van Nienke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Xiahe - Reisverslag uit Labrang, China van Nienke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Xiahe

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

08 Oktober 2012 | China, Labrang

Gister zijn we met de bus uit de blubber gekomen om naar Xiahe te rijden, door de graslanden met yaks en koeien en nomadententen. Eenmaal in Xiahe begint het helaas te regenen. Na de was ingeleverd te hebben (wordt natuurlijk nooit droog) zijn Renate en ik de hoofdstraat afgelopen naar het postkantoor waar 2 monniken, 5 militairen en 2 burgers allemaal op een kluitje stonden. Die drongen allemaal op de meest vreemde momenten voor en we hadden op een gegeven moment door dat als we er vandaag nog uit wilden zijn, we ons er maar gewoon tussen moesten proppen. Kaarten gekocht, maar bij de postzegels begon mevrouw erg twijfelachtig te kijken. Die hebben ze namelijk niet. Dus helaas kaarten versturen wil niet.
's Avonds hebben we bij een luxe hotel gegeten. Op de terugweg wat lekkere koekjes gekocht bij een kauwgom kauwend vrouwtje. Vanmorgen konden we uitslapen, werd niets natuurlijk in het mega gehorige hotel. Om kwart voor tien gingen we naar de geelkapmonniken van het Labrang klooster. We krijgen een rondleiding van een Engels sprekende monnik. Nouja engels, voor wie hem verstaat. Zijn kiespijn hielp ook niet. We lopen binnen bij een debat (examen voor de monniken). Jje verstaat er niets van, maar je hoort wel dat ze het vuur na aan de schenen gelegd krijgen. Aan het einde van de rondleiding begint voor de monniken het gebed en trekken ze allemaal de laarzen (soort van oer uggs) uit en mikken die voor de deur.
Het weer is niet zo geweldig dus we lopen via de tangha workshops richting de lunch. Na de lunch zijn we met een aantal gaan wandelen. De omgeving is prachtig tussen de heuvels, yaks en koeien, het gaat alleen steeds harder regenen en natuurlijk, als je weer bij het hotel bent is het droog. We hebben inkopen gedaan voor de treinreis naar Lhasa. Morgen en overmorgen is hier weinig tijd voor. Noedels, brood, koekjes en vruchtensap en mandarijnen (ja, de vruchten!), dus we zullen niet verhongeren. Morgen naar de grotten met 1000 boeddha's bij Bingling. En overmorgen met de hemeltrein naar Lhasa. 26 uur in de trein op houten planken :-) we kunnen onze fakirtraining voortzetten. Bij het vorige verslag zitten nu een paar foto's van de reis. Niet passend bij de tekst maar wel leuk.

• 09 Oktober 2012 - 15:51

Coen Dortmond:

Geneten enorm van je verhalen hier, hoop dat je alle berichten en namen bewaard (voor je fotoboek!!)

Begrijpen dat je Chinees steeds beter wordt .( laat eens wat kreten vallen ?)

Dat " flirten " met die monnikkebn zou ik maar op een laag pitje zetten hoor.

beter is daar een postzegelwinkeltje te beginnen aangezien er steeds meer toeristen naar toegaan.

En......zo te lezen hebben jullie veel meer regen dan wij hier, jammer, jammer.

Ga zo door en geniet er maar !!

groetjes Pa Dortmond.