Gyantse, Sakya, Tingri, Zhang Mu - Reisverslag uit Shigatse, China van Nienke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Gyantse, Sakya, Tingri, Zhang Mu - Reisverslag uit Shigatse, China van Nienke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Gyantse, Sakya, Tingri, Zhang Mu

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

23 Oktober 2012 | China, Shigatse

Na de trekking hadden we een dag in Gyantse, een stad met een mooi klooster en een burcht van Engelse oorsprong. Maar eerst ontbeten bij Tashi restaurant en daarna met Reinier en Renate naar de burcht. Even zoeken naar de ingang en vervolgens omhoog klimmen. Op een gegeven moment worden we tegen gehouden door drie mannen of we maar even 30 yuan pp willen betalen om naar boven te gaan. Het leken 3 bouwvakkers dus we vertrouwen het niet helemaal en bieden 30 voor ons drieen. De mannen gaan niet akkoord dus we vragen om een Toegangskaart waar 30 yuan op staat. Die hebben ze niet dus wij gaan niet akkoord met de 30 yuan. Een van de mannen gaat dan toch maar een ticket halen en komt terug met 3 papiertjes die eruit zien alsof ze zo van de chocoladereep komen. Het woord bullshit lijkt te helpenen de man wil zakken tot 20 yuan pp. Maar met die papiertjes is dat nog steeds onzin. De burcht ziet er zo slecht uit dat je eerder gratis naar boven zou moeten kunnen. Dat besluiten we maar te proberen maar de heren versperren ons de weg en gaan uiteindelijk akkoord met 10 yuan pp. Na een steile trap staan we boven. Bijna alles is dicht maar we hebben een schitterend uitzicht en we vinden een paar kannonnen. Ook lopen er 2 militairen rond die blijkbaar weinig zin in hun werk hebben. Weet ook niet wat ze gedaan hebben om op zo'n plek te werk gesteld te worden. Maar ze groeten vriendelijk. We moetem dezelfde weg terug uit de burcht, de drie mannem laten zich niet meer zien.
We lopen door een oude tibetaanse wijk naar het klooster. We vinden een heelschoon restaurant waar we soep en wat warms eten. In het klooster lopen we eerst naar de 7 verdiepingen hoge chorten waat je op elke laag tientallen kamertjes hebt met boeddhabeelden en schilderingen. Ze zijn schitterend. We kunnen 5 verdiepingen bekijken, verder zit het dicht. Er lopen ook verschillende oudere vrouwen met gebedsmolens. Daarna gaan we het kloostergebouw in. Er zijn nog wat kamertjes en er begint een man druk tegen me te praten en te gebaren. Na een paar minuten blijkt, dat hij wil dat ik ga bidden. Voor de vorm vouw ik m'n handen maar ff en buig ik naar boeddha en dan snel weg. 's avonds kijken we een documentaire "one year in tibet" en deze heb ik ook gekocht. Speelt zich af in het klooster en de omgeving van Gyantse. De panchen lama heeft in ons hotel geslapen en het hotel is dus staats goedgekeurd.

De volgende dag gaan we met de bus naar Shigatse en door naar Sakya. In Shigatse bezoeken we het klooster. Ik heb al aardig wat kloosters en boeddha's gezien dus ik besluit niet naar binnente gaan, maar de kora te lopen. Een kora is een rondgang rond een klooster met allemaal gebedsmolens. De boeddhisten lopen deze ronde dagelijks soms meerdere malen al chantend. Edwin en Charlotte en Wilfred (onze reisleider) besluiten het zelfde en we beginnen met ons vieren aan de kora. Al na 100m komen we niet verder, doordat de straat is opgebroken. Met een omweg en hulp van een vrouw die niet kan praten komen we weer op de goede weg. De route loopt wat hoger langs en op een gegeven moment raken we Edwin en Charlotte kwijt die de afslag van de korte route hebben genomen. We lopen via wat achteraf weggetjes terug en komen een tibetaan tegen die een foto van ons wil maken. Blanken zijn net zo interessant voor de tibetanen als zij voor ons. Hij weet alleen niet hoe hij moet fotograferen met zijn mobiel, maar er komt hulp van 3 anderen dus gaan we maar poseren voor de foto. Na de foto volgt hij ons als een schaduw.
Na een goede lunch rijden we door naar Sakya en komen de witte bergen steeds dichterbij. Sakya is een armoedig maar leuk stadje. Tegenover de hotelkamer hangen 3 geslachtte geiten en houden 20 honden de wacht in de hoop dat er een stukje hun kant op komt. En ze hebben geluk, er komen een paar kaken en harige pootstukken hun kant op. 's Avonds dineren we in luie stoelen en het eten is prima.

Het ontbijt de volgende ochtend is wat minder, koekjes cakejes en eieren. Het brood komt als mosterd na de maaltijd. Voor we vertrekken bekijken we het klooster. Het is goed bewaard gebleven tijdens de culturele revolutie en het is een mooi klooster. Het hele dorp helpt bij het jaarlijkse onderhoud em we moeten af en toe vluchten voor de verf die over de muren naar beneden gegooid wordt. Renate heeft een vriendje gevonden in de vorm van een bok die haar overal volgt. Hij past helaas niet meer in de bus. Na het kloosterbezoek rijden we naar Tingri. Onderweg hebben we prachtig uitzicht op de mt Everest. We kunnen niet naar het basecamp, want dat is sinds 3 maanden dicht nadat een Duitser zonodig een free tibet vlag moest uithangen. Maar misschien maar goed ook, want nog 1000m hoger slapen moet wel ijs- en ijskoud zijn en toch veel mensen in de groep hebben last van de hoogte. We komen op tijd aan in Tingri en we hebben prachtig uitzicht op de Everest. Met Roelof en Wilfred loop ik een stukje naar een heuvel voor een nog mooier uitzicht. Daarna moeten we stevig doorlopen om voor het donker nog wat eten in de slaan voor de lunch de volgende dag. Er is bijna niets te vinden en we moeten het doen met wat koekjes. 's avonds eten we bij het hotel en het duurt lang voor we eten hebben, maar we hebben voor de groep zweden besteld en die moeten helemaal eindeloos wachten. 's nachts is het ijskoud en moet de slaapzak helpen naast de 2 dekbedden, een deken en 2 kruiken, maar dan is het ook echt warm.

De volgende ochtend vroeg op om ff te kijken naar de zonsopkomst. Die is alleen niet super mooi. Ontbijt is weer cake met eieren en nu een pannenkoek erbij. Na het ontbijt rijden we naar Shishapangma basecamp. 30 km over een onverharde weg. Maar Kluk Kluk weet er wel raad mee. Het is een prachtige plek. Met een aantal lopen we naar een heuvel met een steenman erop, een goede plek voor wat foto's. De klim er naar toe is moordend op 5000m en we waaien uit onze schoenen. Na een lunch van koekjes in de bus rijden we door naar Nyalam via een schitterende pas vlakbij alle hoge bergen. We hebben een guesthouse in Nyalam maar na een snelle inspectie blijkt er geen douche te zijn en staan de wc's blank aan het einde van de gang. De bedden zijn harde planken met lakens erover. We zijn eensgezind in onze mening dat we hier niet willen slapen. We rijden via hell's gate door naar Zhang Mu het grensdorpje. Het is een schitterende kloof met prachtige uitzichten en in Zhang Mu hebben we een chinese hotelkamer met warm water. Ze zijn wel vergeten schoon te maken en de bedden te verschonen. Buiten willen allemaal dames geld met ons wisselen. Het avondeten is eenvoudig maar wel goed. En het is hier een stuk warmer :-) oke de extra deken is nog steeds welkom maar de kruiken zijn niet meer nodig en 1 jas is voldoende. Onze laatste nacht in Tibet breekt aan.