Langmusi - Reisverslag uit Songpan Muchang, China van Nienke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Langmusi - Reisverslag uit Songpan Muchang, China van Nienke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Langmusi

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

06 Oktober 2012 | China, Songpan Muchang

Langmusi
6 oktober
Kloosters en wandelen

Vandaag staat een wandeling op het programma vanaf 13.00 dus we kunnen er 's ochtends zelf opuit. Renate, Gea en ik (de alleenreizende dames) lopen naar het klooster aan de szichuan kant van de rivier en, nadat we toegang betaald hebben, staan er overal mannen met motoren die ons wel ff willen brengen. We snappen niet helemaal waarheen en we kunnen met moeite duidelijk maken dat we gewoon gaan lopen. Het klooster is ook een bouwput, maar er staan een aantal mooie gebouwen met gouden daken. Het is bewolkt maar we schieten toch aardig wat plaatjes.
Na deze tocht gaan we naar de Black Tent Coffee voor wat te drinken en lunch. Na de lunch gaan we wandelen. Op deze hoogte ben je om het minste geringste buiten adem, zelfs omdraaien in je bed is soms al voldoende om je hartslag omhoog te krijgen. Toch gaat het wandelen best goed. We lopen langs een tibetaanse sky burial plaats en ik zal maar even in het midden laten wat ze daar doen qua begrafenis,het is een wat minder fris verhaal.
Na de wandeling gaan we naar het andere klooster waar we een meditatie kunnen bijwonen. Er is alleen geen monnik te zien als we boven komen, dus we lopen door naar de kloof. Prachtige kloof met een snelstromend riviertje en kleine offerplekjes. Bij terugkomst bij het klooster zijn er nog geen monniken, dus Renate en ik lopen terug naar het dorp om wat te eten. Nu nog ff een bakkie thee en dan vroeg pitten, want de uitlaatgassen en bruinkool lucht slaan aardig op de longen en met de hoogte helpt het het ademen niet. Morgen rijden we weer de hele dag naar Xiahe waar we 2 nachten blijven. Hopelijk is het er mooi weer en kan de was drogen.

• 06 Oktober 2012 - 22:16

Rob Berkhof:

Mijn eerste reactie is de mist oftewel de virtuele werkelijkheid ingegaan, dus nu maar even op nieuw. Je hebt, naast de reis naar China, ook binnen China al een lange reis gemaakt. Heb je ook nog gemediteerd in het klooster? Lijkt ij wel een mooie ervaring. Het weer is Xiahe is de komende dagen van 22 aflopend ( 5 dagen ) naar 17 graden, met 0 mm regen en een kans tussen de 5-10% op regen. Dus dat moet goed komen.
    Dit is allemaal wel iets anders dan op je fietsje naar het zwembad. Ben benieuwd hoe je het wat langer op grotere hoogten verblijven ervaart. Na een paar dagen zou je er aan moeten wennen. Dat gaat iets worden als je weer afdaalt naar de lage langen: dan barst je van de energie en ga je als een stuiterballetje.
    Geniet van alles wat je kunt zien en waarnemen en een goede vervolg reis.
    Groetjes uit een nat en koud Nederland, Rob